Weekbrief 21

Zondag 23 mei, 1e Pinksterdag 9.30 uur zal D.V.  ds. Kees Groenendijk voorgaan. In deze dienst kunnen we ook weer 30 kerkgangers ontvangen (zie verderop) en wordt er, zoals gebruikelijk, gezongen door voorzangers.  Jezus had gezegd: Straks als Ik er niet meer ben laat Ik jullie niet alleen. Ik stuur jullie mijn Heilige Geest, waardoor Ik in jullie ben (Joh.14:20). En daardoor, doordat zijn Geest in ons is, kunnen wij Zijn licht weerspiegelen. ’t Is zoals het bekende Pinksterlied het zegt: ‘Schijn in mij, schijn door mij.’ Jezus’ licht schijnt in ons en door de Heilige Geest kunnen wij Zijn licht uitstralen, doorgeven.  Thema is: Babel op z’n kop.

Wij wensen u en jullie een gezegende dienst.

Nu we weer diensten houden met 30 mensen wordt er ook weer gecollecteerd. Dat gebeurt na afloop van de dienst bij de uitgang, het collecteblok staat in de toren.

2. Instandhouding eredienst
  3. Toekomst van de kerk

Vanzelfsprekend kunt u ook uw bijdragen blijven overmaken. Dat kan op de volgende banknummers van de diaconie en de kerkrentmeesters.

• Diaconie NL75RABO0160234751
  • Kerkrentmeester NL61RABO0160200083

1e Pinksterdag

De eerste collecte is de zgn. Pinkstercollecte, deze is bestemd voor Egypte

Bijbels zijn in Egypte lang niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Veel christelijke gezinnen hebben geen geld om een Bijbel te kopen. Dankzij de jaarlijkse Bijbelcompetitie lezen tienduizenden kinderen tóch Bijbelverhalen. En hun familie doet mee!

Het Egyptisch Bijbelgenootschap organiseert elk jaar een Bijbelcompetitie voor kinderen van 6 tot 12 jaar. De kinderen kunnen de vragen niet beantwoorden zonder de hoofdstukken te lezen en moesten daarbij hun ouder(s), broer of zus om hulp vragen. Zo gaat de hele familie aan de slag met de Bijbel.

Steun dit werk. U kunt dit werk steunen door uw gift over te maken op het rekening nummer van de diaconie onder vermelding van: Zendingscollecte Egypte.

Uur van gebed vervolgde Christenen

Vraag jij je weleens af wat jij kunt doen voor de vervolgde christenen? Als er één verzoek is dat onze vervolgde broeders en zusters telkens weer doen is dan is dat wel: ‘Bid voor ons!’ Daarom organiseert de stichting Open Doors van 4 op 5 juni de Nacht van het Gebed. Met opzet ’s nachts omdat veel vervolgde christenen alleen in het donker of in het geheim kunnen samenkomen.

Onze kerk wil aansluiten op dit initiatief. Wij doen het echter is anders en roepen alle christenen in ons dorp op om op vrijdag 4 juni van 20.00 tot 21.00 uur thuis te bidden voor de vervolgde christenen. In verband met corona komen we niet samen bij elkaar (dat hopen we volgend jaar te doen). Maar als wij op dezelfde tijd bidden voor christenen die vervolgd worden vanwege hun geloof, is dat een teken van verbondenheid met hen en met elkaar! Zo staan we naast hen in hun dagelijkse strijd. En Jacobus zegt: Een krachtig gebed mist zijn uitwerking niet (Jac.5:16). “Geen enkele christen zou vervolging moeten ondergaan zonder gebed van de wereldwijde kerk”. Dat zegt Saghar; zij was voorganger van een huiskerk in Iran en moest vluchten. Open Doors vraagt uw gebed voor vrouwen als Saghar. Elke twee maanden vindt u in de nieuwsbrief verhalen van vrouwen en mannen die achtergesteld, verjaagd, gemarteld, gevangen of met de dood bedreigd worden, inclusief gebedspunten. Op de site van Open Doors leest u veel meer verhalen van vervolgde christenen. Ga daarvoor naar www.opendoors.nl. Doet u mee?

Examens

Enkele jongeren van onze gemeente zitten middenin hun examenperiode. Wij wensen en bidden hen veel sterkte en wijsheid toe. Dat jullie inspanningen van de afgelopen tijd mogen leiden tot een positief resultaat! Veel succes!

Gezegende Pinksterdagen

Niet lang voor zijn sterven en opstanding zegt Jezus al dat Hij spoedig naar de hemel zal gaan. Maar Hij zegt daarbij dat Hij ons niet als wezen achterlaat. Nee Hij stuurt op de Pinksterdag zijn Heilige Geest, de Pleitbezorger/Trooster, die altijd bij ons zal zijn. En door de Heilige Geest zijn wij altijd met Hem verbonden, is Hij in ons en zijn wij in Hem (Johannes 14:16-20).

Wat een zegen is het dat Hij ons niet alleen heeft gelaten, zeker in deze tijd niet. Nee, door zijn Geest, die in ons is, kennen wij de Heer. En weten we dat Hij ons Zijn vrede geeft, een vrede zoals de wereld die niet geven kan (Joh. 14:27).

Mag u/jij, juist in deze tijd, die Goddelijke vrede ervaren. Gezegende Pinksterdagen.

Hartelijke groet, ds. Kees Groenendijk

Bezoekwerk

Enkele weken geleden mocht ik het eerste coronavaccin ontvangen, waarvoor ik dankbaar ben. En ik hoor van steeds meer gemeenteleden dat zij ook gevaccineerd zijn. Het geeft mij persoonlijk wat meer bewegingsvrijheid in de gemeente. Als ik u bezoek maak ik eerst een afspraak, hetzij telefonisch, hetzij aan de deur. En bij binnenkomst draag ik een mondkapje.

Vragen of opmerkingen

U kunt mij altijd mailen, bellen, appen of schrijven voor vragen of opmerkingen voor de kerkenraad of mij persoonlijk. Van harte ben ik bereid u te bezoeken.

Graag tot ziens of tot horens. Hartelijke groet, ds. Kees Groenendijk

Heeft u iets te melden voor in de weekbrief?