Meditatie: Piershil zingt

Misschien onder deze naam gaat onze dorpskerk, zo snel mogelijk als het toegestaan en verantwoord is, zangdiensten organiseren. Dat is één van de voornemens van de kerkenraad voor de komende tijd. In het afgelopen jaar hebben we nauwelijks in de kerk kunnen zingen. Dankbaar waren we voor onze voorzangers die het loflied toch nog lieten klinken! Nu er weer versoepelingen zijn toegestaan merken we hoe groot het verlangen is om te zingen. Het enige lied dat we onlangs weer mochten zingen – Ik bouw op U – werd uitbundig meegezongen. We hopen spoedig meer te mogen zingen.

Wat is dat toch, dat verlangen om te zingen in de kerk? Paulus roept de mensen er zelfs toe op: “Zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God, die de Geest u ingeeft” (Kolossenzen 3:16). Zingen vinden we belangrijk omdat we onze gevoelens erin kwijt kunnen. Onze blijdschap, onze dankbaarheid of onze roep om hulp aan God worden verwoord in een lied. Je herkent jezelf in de tekst. Liederen roepen emoties bij je op van pijn, verdriet of van dankbaarheid en vreugde.

Bijvoorbeeld: ‘Als g’in nood gezeten, geen uitkomst ziet, wil dan nooit vergeten, God verlaat u niet’. We zingen ook samen in de kerk om de onderlinge band te versterken. Liederen geven uitdrukking aan ons geloof. Ik hoor nogal eens zeggen: “Ik praat moeilijk over mijn geloof in God”. Maar diezelfde mensen zingen uit volle borst in de kerk of in een koor. En getuigen op die manier van hun geloof.

Maar de belangrijkste reden om te zingen in de kerk is dat we daarmee God de lof brengen! Zoals Psalm 98 het zegt: “Zing een nieuw lied voor God de Here, want Hij bracht wonderen tot stand.” In ons lied danken we God dat Hij ons gemaakt heeft, voor ons zorgt en ons redt (door Jezus die de zonde en de dood overwon). Samen in de naam van Jezus, heffen wij ons loflied aan.

Zo gauw het mag hopen we te starten met ‘Piershil zingt’. Met lofliederen, dankliederen, opwekkingsliederen, troostliederen, klassieke liederen. Begeleid door orgel, andere instrumenten of een groepje. Bestemd voor kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen, kerkelijk of niet-kerkelijk. Voor iedereen. Kom jij ook?

Ds. Kees Groenendijk