Weekbrief 18 inclusief liturgie zondag 28 april

Zondag 28 april om 9.30 uur hoopt ds. Groenendijk eveneens voor te gaan. Dan is er ook weer zondagsschool en na afloop koffiedrinken.

Zondag 5 mei, Bevrijdingsdag, om 9.30 uur hoopt ds. Groenendijk ook voor te gaan.

Zondagavond, 5 mei om 20.00 uur wordt u weer van harte uitgenodigd voor de zangdienst. De liederen worden uitgezocht door Adriaan Veerman en Johan Mourits en Pim Visser is de dienstleider. Deze zangdienst is de laatste van dit seizoen, in september gaan we weer verder.

De collecten zijn als volgt:

Bij de uitgang wordt gecollecteerd voor het kerkgebouw.

U kunt uw bijdragen ook overmaken. Dat kan op de volgende banknummers;

• Kerkrentmeesters: NL61RABO0160200083

Hartelijk dank!

Meeleven

Meerdere gemeenteleden hebben zorgen over hun gezondheid. Mogen zij de hulp van God ontvangen, waardoor ze met moed hun weg kunnen vervolgen. Wij bidden om Gods nabijheid voor allen die het moeilijk hebben. David zegt in Psalm 138:7: “Al is mijn weg vol gevaren, U houdt mij in leven, uw rechterhand brengt mij redding.” Moge de hand van de Heer u dragen en verder helpen.

Bloemen

De bloemen zijn afgelopen week ter bemoediging en groet bezorgd bij een gemeentelid.

De Loods is geopend op;

• zaterdag 27 (Koningsdag) april 2024 van 10.00-16.00 uur

Groeten van het Loods team.

Open Kerk

Graag wil onze dorpskerk een open, gastvrije kerk zijn, ook doordeweeks. Een open kerkdeur nodigt uit tot bezinning, tot mediteren en gebed. In een open kerk komen mensen binnen, gaan zitten of knielen, bidden. Een stille kerk ademt een geheim: er zijn hogere dingen, God is er. Daar past geen haast bij en drukte, maar rust en aandacht. De gebrandschilderde ramen, het gewelf, de open Bijbel, de Paaskaars met het kruis, de kansel, dat alles legt je het zwijgen op. De schoonheid van de oude dorpskerk nodigt uit tot verwondering. In de kerk voel je bovendien de traditie van eeuwen. Van vele generaties die ons voorgingen en hier hun geloof beleden. De kerk is meer dan hout en steen, het is de plaats van stilte, rust, gebed, op adem komen, bezinning, schoonheid, verootmoediging, verwondering, ontzag voor God.

Daarom openen wij vanaf dinsdag 7 mei de kerk ook door de week. Voorlopig op dinsdag- en donderdagavond van 18.30 – 21.00 uur. Iedereen, wie je ook bent, is van harte welkom!

Tijdens de open kerk staat een knielbank gereed, kan een kaarsje worden aangestoken, staat een icoon op de liturgische tafel, en liggen er Bijbels klaar, ook in het Oekraïens, en tevens een gebedenschrift. De komende maanden zien wij als proef, de openstelling kan uitgebreid worden. Iemand van de kerk is altijd aanwezig. Wees welkom in de open dorpskerk!

Verzoek: wie van u is bereid om ook één of meerdere avonden aanwezig te zijn tijdens de openstelling van de kerk doordeweeks?

U kunt dit doorgeven aan:

• Marjolein Nieuwenhuizen, info@hervormdpiershil.nl, 06-23127816
  • Corry van der Heiden, hervormdpiershil@ziggo.nl, 06-23286254
  • ds. Kees Groenendijk, dominee@hervormdpiershil.nl, 06-57075093

Koningsdag

Zaterdag 27 april vieren we weer Koningsdag met vele festiviteiten in ons dorp. Onze koning is als staatshoofd het symbool van onze vrije democratische samenleving. Zeker nu we in Oekraïne en in Israël en Gaza te maken hebben met een oorlog, is het goed te beseffen wat een groot goed het is om in een samenleving als de onze te leven. Wij danken God daarvoor en bidden voor onze koning en zijn gezin. Wij bidden dat hij de wijsheid en kracht van God mag ontvangen bij de uitoefening van zijn belangrijke taak. Mogen wij een fijne Koningsdag tegemoet zien.

Alpha cursus

Het einde van de Alpha-cursus van Goudswaard, Piershil en Zuid-Beijerland nadert. Met 15 deelnemers kwamen we vanaf eind januari wekelijks bijeen om te spreken over de betekenis van het christelijk geloof. De ene deelnemer was er veel bekender mee dan de ander. Samen hebben we prachtige avonden meegemaakt en we kunnen wel zeggen dat Gods Geest de harten van de deelnemers heeft aangeraakt. Bij velen heeft de boodschap van Gods liefde door Jezus Christus een diepere betekenis gekregen. Het is hun voornemen om Hem in het vervolg van hun leven te dienen. Wij danken God! Op zondag 28 april sluit de Alpha-groep de cursus af met een kerkdienst, dit keer in Goudswaard. Wij zijn God dankbaar dat Hij ons in het afgelopen seizoen zo heeft gezegend. Wij danken ook de leden van het Alpha-team voor hun grote inzet, en ook de kookvrijwilligers. En natuurlijk familie Wout en Dini Oudijk voor hun enorme hartelijkheid en gastvrijheid. Iedere maandagavond en in het Alpha-weekend konden we bij hen terecht.

Beroep Antje

Mijn vrouw Antje mocht een beroep ontvangen van de Gereformeerde Kerk (PKN) te Woerden-Zegveld. Zij, en ons gezin met haar, is God dankbaar voor dit beroep. Ze zal het dan ook aannemen. Dankbaar kijkt ze terug op de ruim 5 jaar in Zuid-Beijerland en dat zij haar roeping als dienaar van het Woord nog in een andere gemeente, die van Woerden, mag voortzetten. Het is de bedoeling dat wij half augustus zullen verhuizen naar Woerden. Ik blijf natuurlijk verbonden aan onze gemeente in Piershil en zal dus gaan pendelen. Clusterend zal ik mijn werk gaan doen, al het voorbereidende werk geconcentreerd in Woerden, en ook gehele dagen in Piershil. Het wordt voor ons weer een nieuwe fase in ons leven. Maar waar we ook wonen en werken, wij gaan met God en dan mogen we geloven dat Hij met ons zal zijn. Dat is ook ons gebed.

Liturgie voor zondag 28 april 2024 om 9.30 uur in de Dorpskerk te Piershil

Thema: Opnieuw ingeschakeld

Intochtslied: Psalm 95: 1, 2 en 3 (Steek nu voor God de loftrompet)

Woord van genade: Psalm 103: 8, 10-12