Weekbrief 42 inclusief liturgie zondag 15 oktober 2023

Rondom de diensten

Zondag 15 oktober om 10.00 UUR houden we D.V. in samenwerking met de Commissie Aangepaste Gezinsdiensten uit de Hoeksche Waard een aangepaste gezinsdienst voor mensen met een beperking. Aan deze dienst wordt meegewerkt door zangeres Christana Stoop-Soares, pianist/organist Gert Seldenthuis en ds. Kees Groenendijk. Het thema is: Wie is de Koning? Omdat sommige bezoekers van elders moeten komen beginnen we de dienst om 10.00 uur. Na afloop staat in de kerk de koffie weer klaar.

Zondag 22 oktober om 9.30 uur hoopt ds. H. Franzen uit Pijnacker voor te gaan.

U/jij bent van harte welkom!

De diensten zijn ook te volgen via: www.kerkdienstgemist.nl en in Heemzicht via kerkradio op kanaal 3.

Collecten

De collecten zijn bestemd voor de volgende doeleinden:

  1. Diaconie - Vader en zoon helpen in Sri Lanka
  2. Onkosten van de dienst

Bij de uitgang collecteren we voor ons kerkgebouw.

U kunt uw bijdragen ook overmaken. Dat kan op de volgende banknummers

  • Diaconie: NL75RABO0160234751
  • Kerkrentmeesters: NL61RABO0160200083.

Wel en wee

Meerdere gemeenteleden hebben met ziekte en zorgen te maken. Wij bidden om Gods nabijheid voor hen. Moge Hij hun kracht geven. Psalm 91:4 zegt: “Hij zal je beschermen met zijn vleugels, onder zijn wieken vind je een toevlucht.” Mogen allen die het moeilijk hebben dát ondervinden.

Namen mogelijke ambtsdragers

Voordat de kerkenraad gemeenteleden gaat benaderen voor het ambt van ouderling of diaken, willen we u graag in de gelegenheid stellen namen van mogelijke nieuwe ambtsdragers door te geven. Denkt u er even rustig over na, wij zien graag uw voordrachten tegemoet. Vervolgens zullen wij, na beraad in de kerkenraad, deze broeders en zusters benaderen. U kunt uw lijstje inleveren bij onze scriba, Marjolein Nieuwenhuizen, Kievitstraat 70 Piershil, info@hervormdpiershil.nl

Kopij De Heuvel

De kopij voor de Herfst Heuvel moet ingeleverd zijn: uiterlijk donderdag 19 oktober bij Corry van der Heiden. Het liefst per email: deheuvel@hervormdpiershil.nl

De Loods

De Loods is geopend op:

  • zaterdag 14 oktober van 10.00-12.30 uur

U kunt in de Loods ook weer terecht voor uw kerstversiering. Dus kom gerust even langs om te kijken of er iets voor u bij is. De Loods bevindt zich achter supermarkt Heikoop in Piershil. U bent van harte welkom voor al uw tweedehands goederen. Groeten van het Loods team.

Bijbelkring Openbaring

Dit jaar starten we een Bijbelkring over Openbaring. Openbaring is een geliefd Bijbelboek, maar niet eenvoudig. Hoe vaak hoor je niet over het beest en zijn merkteken of over het zogenaamde duizendjarig rijk. Meestal horen we echter flarden. In de Bijbelkring lezen we alle hoofdstukken en zullen we ook de samenhang van het gehele boek ontdekken. Vanuit de situatie van de eerste hoorders in Klein-Azië zullen we lijnen van dit profetische geschrift naar onze tijd trekken, tot aan de verwachting van het nieuwe Jeruzalem. En altijd gaat het uiteindelijk over het Lam van God, Jezus Christus, dat midden op de troon zit en belooft dat er straks geen tranen en zonden meer zijn, alleen volkomen zaligheid.

In 13 keer, iedere vier weken, zullen we alle hoofdstukken van Openbaring bespreken. We starten in oktober van dit jaar en hopen eind volgend jaar de studie af te ronden. We gebruiken daarbij het gespreksboekje ‘Mensenzoon tussen de kandelaren’ van ds. A.W.J. Theunisse. De gespreksleider zal ds. Kees Groenendijk zijn.

Wanneer en waar: iedere vier weken op dinsdagavond van 19.30 – 21.15 uur in de Wurf.

Data: 17 oktober, 14 november, 12 december, 23 januari, 20 februari, 19 maart, 16 april en 14 mei. De eerste bijeenkomst is dus 17 oktober.

Pastorie

De woning aan de Margrietstraat 3 in Piershil staat al weer enige tijd leeg. Hoewel de schaarste op de woningmarkt zeker nog niet is verdwenen zijn er in de afgelopen maanden geen aanvragen geweest die hebben geleid tot tijdelijke verhuur. Mocht u mensen kennen die geïnteresseerd zouden zijn in de huur van de pastorie voor een periode van maximaal twee jaar, geeft u dat dan even door aan Peter de Lange (pdlange@upcmail.nl of 06-10067097).

Weeksluiting Heemzicht

Wekelijks is er op vrijdagavond een weeksluiting in Heemzicht, georganiseerd door de gezamenlijke kerken van Korendijk. Deze viering begint om 18.30 uur en wordt gehouden in het restaurant. De bewoners van het verzorgingshuis en de aanleunwoningen worden van harte hiervoor uitgenodigd!

Israël

Iedereen is aangeslagen door de situatie in Israël.

Bid voor al die verscheurde families die een geliefde hebben verloren door deze brute terreur. Bid dat Israël zich verdedigen kan tegen deze aanval. Bid voor de onschuldige gegijzelden door Hamas. Bid om bekering van allen die Israël willen vernietigen (Hamas, Hezbollah, Iran, taliban e.a.). Bid dat er voor Gods oude verbondsvolk, Zijn oogappel, een veilige plaats blijft om te wonen, de plaats die God had uitgekozen. Bid dat er evengoed een veilige plaats is voor de Palestijnse bevolking. Bid dat God het Israëlische volk en het leger de kracht geeft om zich staande te houden tegen dit kwaad. Bid dat deze oorlog niet leidt tot een buitensporig bloedvergieten, er zijn al zoveel slachtoffers. Bid om vrede in Jeruzalem, in Gaza, vrede tussen Israël en de Palestijnen, dat er straks toch weer vredebesprekingen op gang mogen komen. Bid om vertrouwen op God, die niet loslaat wat Zijn hand ooit begon, die Zijn verbondsvolk niet loslaat. Laten we in stilte deze nood aan God voorleggen en bidden om Zijn ontferming en een rustig hart.

Tenslotte Psalm 122: 6-9: 6 Vraag om vrede voor Jeruzalem: ‘Dat rust hebben wie van je houden, 7 dat vrede heerst binnen je muren en rust in je vesting.’ 8 Om mijn verwanten en vrienden zeg ik: ‘Vrede zij in jou.’ 9 Om het huis van de HEER, onze God, wens ik je al het goede.

Solidariteitsbijeenkomst 'De Poort' Oud-Beijerland

Bericht van Christenen voor Israël

Op maandag 16 oktober organiseren we een solidariteitsbijeenkomst in Oud-Beijerland, om te laten zien dat we achter Israël en het Joodse volk staan. Komt u ook?

Israël wordt aangevallen. Onschuldige mensen, zelfs kinderen en baby's, zijn vermoord - alleen maar omdat ze Joods zijn. In Israël leeft het besef dat er sinds de Holocaust niet zoveel Joden op één dag zijn vermoord als op zaterdag 7 oktober, toen de gruwelijke aanval begon. Juist in deze tijd van Israëls grote benauwdheid, mogen we laten zien dat we achter Israël en het Joodse volk staan. Dat we voor hen bidden, hen willen troosten (Jesaja 40:1) en dat we solidair zijn. Dat willen we samen met u doen, tijdens deze solidariteitsbijeenkomst in Oud-Beijerland.

Deze avond staat in het teken van verootmoediging, gebed en solidariteit met Israël. We zingen Israël vrede toe en er zijn sprekers uit Nederland en Israël. De muziek wordt op deze avond verzorgd door Gilad Nezer en Marcel van der Poel.

Praktische informatie datum: maandag 16 oktober 2023 tijd: van 19.30 tot ongeveer 21.30 uur locatie: De Poort, Polderlaan 1 in Oud-Beijerland prijs: gratis

Shalvaconcerten worden solidariteitsbijeenkomsten In de afgelopen periode kon u zich opgeven voor concerten van de Shalva Band uit Israël. Vanwege de noodsituatie is het niet gepast en bovendien niet mogelijk om deze concerten doorgang te laten vinden. Daarom hebben we ervoor gekozen om deze drie avonden te laten staan in het teken van verootmoediging, gebed en solidariteit met Israël. We zingen Israël vrede toe en er zijn sprekers uit Nederland en Israël. We roepen u op om ook te komen, om zo Israël te bemoedigen en samen met vele vrienden van Israël te bidden voor de vrede van Jeruzalem (Psalm 122).

Het is belangrijk dat u zich vooraf aanmeldt, want we verwachten veel mensen. Uiteraard is dit kosteloos. Had u zich al aangemeld voor het concert van de Shalva Band in Oud-Beijerland? Dan hoeft u zich niet opnieuw aan te melden.

Voor meer informatie en aanmelden: www.christenenvoorisrael.nl/activiteiten/solidariteitsbijeenkomst-in-oud-beijerland

Hebt u iets te melden voor in de weekbrief?

Stuur dan een berichtje naar hervormdpiershil@ziggo.nl

Liturgie voor de aangepaste gezinsdienst op 15 oktober 2023 om 10.00 uur in de Dorpskerk te Piershil

Thema: Wie is de Koning?

Welkom en mededelingen

Aansteken PAASKAARS

Zingen (staande) (melodie Psalm 134) Gij ziet ons lieve Heer hier saam, wij bidden U in Jezus’ naam. Gij roept ons hier, o help ons nu te luis’tren naar het woord van U. Amen

Votum en Groet

Intochtslied: Lof zij de Heer(Lied 868 : 1, 2 & 5)

Lof zij de Heer, de almachtige Koning der ere, Laat ons naar hartelust zingen en blij musiceren. Komt allen saam, psalmzingt de heilige naam, Looft al wat ademt de Here.

Lof zij de Heer, Hij omringt met zijn liefde uw leven; Heeft u in ‘t licht als op adelaarsvleugels geheven. Hij die u leidt, zodat uw hart zich verblijdt, Hij heeft Zijn woord u gegeven.

Lof zij de Heer met de heerlijkste naam van Zijn namen, Christenen looft Hem met Abrahams kinderen samen. Hart wees gerust, Hij is uw licht en uw lust, Alles wat ademt zegt: Amen.

Zang en piano: 1. Dit is een morgen 2. Mijn Jezus mijn Redder

Gebed bij de opening van de Bijbel

Bijbellezing 1: 1 Samuel 16 : 1 – 13

Zingen: Machtig God sterke Rots U alleen bent waardig Aarde en hemel prijzen U Glorie voor uw naam

Refr.: Prijs de Vader prijs de Zoon Prijst de Geest die in ons woont Prijst de Koning der heerlijkheid Prijst Hem tot in eeuwigheid

Lam van God hoogste Heer Heilig en rechtvaardig Stralend Licht Morgenster Niemand is als U

Refr.:

Het Woord: Verkondiging Wie is de Koning?

Zingen: Majesteit (ELB 142)

Majesteit, groot is zijn majesteit. Lof zij Jezus en glorie, hulde en eer. Majesteit,God, die de zijne leidt. Vanaf Zijn troon vestigt Zijn Zoon Zijn heerschappij. Dus verhoog, maak eeuwig groot. De naam van Jezus. Volk van God, kom en breng lof. Aan Jezus, de koning. Majesteit, groot is zijn majesteit. Dwars door de dood werd Hij verhoogd. Jezus regeert! 

Geloofsbelijdenis (staande) Wij geloven in de Here God. Onze Vader, die alles gemaakt heeft: de wolken, de bloemen de dieren en de mensen. Wij geloven in de Here Jezus Christus de Zoon van God, die geboren werd in Bethlehem, gestorven is aan het kruis en ook begraven is, maar na drie dagen weer is opgestaan uit de dood. Wij geloven dat de Here Jezus naar de hemel is gegaan en dat Hij terugkomt op deze aarde om alles nieuw te maken. Wij geloven in de Heilige Geest die bij ons gekomen is op het Pinksterfeest en wil wonen in onze harten. Wij geloven in één christelijke kerk waarin wij allemaal bij elkaar horen. Wij geloven dat onze zonden vergeven zijn. Wij krijgen straks een nieuw lichaam en mogen altijd bij Jezus zijn. Amen

Zingen: Kom in mijn hart (JdH 258)

Kom in mijn hart, kom in mijn hart, o kom in mijn hart, Heer Jezus. Breng keer op keer Uw ware leer opnieuw in mijn hart, Heer Jezus.

Blijf in mijn hart, blijf in mijn hart, o, blijf in mijn hart, Heer Jezus. Blijf op mijn vraag vanaf vandaag voorgoed in mijn hart, Heer Jezus.

Leef in mijn hart, leef in mijn hart, o, leef in mijn hart, Heer Jezus. ’k Ben dan Uw kind dat U bemint vanuit mijn hart, Heer Jezus.

Woon in mijn hart, woon in mijn hart, o, woon in mijn hart, Heer Jezus. Hier is Uw huis, Uw eigen thuis, ja, hier is mijn hart, Heer Jezus.

Cristiana & Gert zingen/spelen samen met ons:

1. Jezus, Hij is koning (Opw. 13)

Jezus, Hij is koning. (2x) Koning van het gans heelal. Ja diep in mijn hart, leeft dit geloof: Jezus, Hij is koning.

Jezus heeft ons vrijgekocht. (2x) Vrijgekocht door 't dierbaar bloed. Ja diep in mij, leeft dit geloof: Jezus heeft ons vrijgekocht.

Wij zullen overwinnen. (2x) Wij zullen overwinnaars zijn. Ja diep in mijn hart, leeft dit geloof: wij zullen overwinnaars zijn.

Jezus, Hij zal komen. (2x) Komen zal Hij met gejuich. Ja diep in mijn hart, leeft dit geloof: Jezus, Hij zal komen.

2. Jezus zegt dat Hij (Lied 164, ELB 454)

Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht, dat wij zijn als kaarsjes, brandend in de nacht. En Hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn, jij in jouw klein hoekje en ik in ’t mijn.

Jezus zegt dat Hij ieders kaarsje ziet, of het helder licht geeft, of ook bijna niet. Hij ziet uit de hemel of wij lichtjes zijn, jij in jouw klein hoekje en ik in ’t mijn.

Jezus zegt ons ook dat ‘t zo donker is, overal op aarde zond’ en droefenis. Laat ons dan in ’t duister, held’re lichtjes zijn, jij in jouw klein hoekje en ik in ’t mijn.

3. Als je bidt zal Hij je geven (ELB 420)

Als je bidt zal Hij je geven, als je klopt aan de deur, zal Hij open doen. Als je zoekt dan zul je vinden, halleluja. Halleluja, halleluja, halleluja. Als je mijn Vader iets wil vragen, vraag in mijn naam, Ik zal het doen. ik ben met je alle dagen, Ik ben dezelfde als toen. Als je bidt zal Hij je geven, als je klopt aan de deur, zal Hij open doen. Als je zoekt dan zul je vinden, halleluja. Halleluja, halleluja, halleluja.

Collecteliedje (Kind.Opw. 181, Lied 456) Beetje bij beetje van jou en van mij. Beetje bij beetje, zo geven wij blij. Beetje bij beetje van jou en van mij. Beetje bij beetje, zo geven wij blij. Beetje bij beetje, wij geven ons deel. Beetje bij beetje en zo wordt het veel. Beetje bij beetje, wij geven ons deel. Beetje bij beetje en zo wordt het veel. Alles bij alles, nu wordt het nog meer. Alles bij alles voor God, onze Heer. Alles bij alles, nu wordt het nog meer. Alles bij alles voor God, onze Heer.

Inzameling van de gaven

Gebedsintenties Dank- en Voorbeden, afgesloten met het gezamenlijk bidden van het “Onze Vader”

Zingen: Ga met God (Lied 416 nwste liedboek)

Ga met God en Hij zal met je zijn, jou nabij op al je wegen, met zijn raad en troost en zegen. Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn, bij gevaar, in bange tijden, over jou zijn vleugels spreiden. Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn, in zijn liefde je bewaren, in de dood je leven sparen. Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn, tot wij weer elkaar ontmoeten, in zijn Naam elkaar begroeten. Ga met God en Hij zal met je zijn.

Zegen 

Zingen aansluitend: Vervuld van uw Zegen (Lied 425 nwste liedboek)

Vervuld van Uw zegen gaan wij onze wegen; van hier, uit dit huis waar Uw stem wordt gehoord. In Christus verbonden tezamen gezonden op weg in een wereld die wacht op Uw woord. Om daar in genade Uw woorden als zaden te zaaien tot diep in het donkerste dal. Door liefde gedreven om wie met ons leven Uw zegen te brengen die vrucht dragen zal.