Weekbrief 18 inclusief liturgie zondag 1 mei

Zondag 1 mei om 9.30 uur zal D.V. mw. ds. G.J. Stougie uit Pernis uw voorganger zijn.

Zondag 1 mei om 20.00 uur houden we D.V. weer een zangdienst. Hierin hoopt Conny de Ronde ons op het orgel te begeleiden en Cathelijn Oudshoorn spreekt de verbindende teksten. Wij zien weer uit naar een fijne zangdienst. Vanaf half 8 bent u van harte welkom voor een kopje koffie.

Zondag 8 mei om 9.30 uur hoopt ds. Groenendijk uw voorganger te zijn.

U bent van harte welkom in de diensten!

Deze zondag gaan we voor het eerst weer in de dienst collecteren.

U kunt uw collectebijdragen overmaken ook overmaken op de volgende banknummers.

Vertalen diensten

Enkele Oekraïners hebben aangegeven de kerkdiensten te willen bezoeken. Wij doen ons best om daarvoor tolk-vertalers te vinden. Helaas is het ons voor aanstaande zondag niet gelukt. Wij hopen dat het voor de komende weken wel mogelijk is. Misschien dat we overgaan tot korte samenvattingen in het Oekraïens. U ziet het wel.

Zondagsschool

Enkele Oekraïense kinderen hebben via hun moeders laten weten dat zij de zondagsschool willen bezoeken. Helaas lukt het aanstaande zondag in verband met de meivakantie niet om de zondagsschool te houden. Volgende week zal er D.V. weer een zondagsschool in de Wurf zijn. Wij zijn dankbaar dat we enkele leidsters uit onze gemeente en de buurgemeenten hebben gevonden. Dat betekent dat wij vanaf volgende week iedere week zondagsschool kunnen houden voor Oekraïense en Nederlandse kinderen. De kinderen zijn van harte welkom.

Opvangcentrum Oekraïense vluchtelingen

Inmiddels is het opvangcentrum geheel bezet, dat betekent dat er 120 vluchtelingen verblijven. De kledinginzameling en uitgifte, vanuit de kerken opgezet, loopt geweldig. We hebben met de Oekraïners een fijn en drukbezocht paasontbijt gevierd, gevolgd door een blijde Paasdienst. Vele Oekraïense kinderen bezochten te zondagsschool. De Oekraïners doen hun best te integreren. De dag voor koningsdag waren ze druk met het klaarmaken van hapjes, speciale aardappels en soep. We hebben er op koningsdag op het Koningsplein heerlijk van gegeten. We hopen hen en de kinderen in de komende tijd ook weer in de kerk te ontmoeten.

Diverse gemeenteleden hebben met ziekte en zorgen te maken, ondergaan behandelingen en/of zijn herstellende, hun namen vindt u in de nieuwsbrief. In verband met de privacy worden hun namen niet op de website vermeldt.

Wij bidden alle zieken Gods hulp toe. Op de dag dat Jezus was opgestaan verschijnt Hij ’s avonds aan de discipelen en zegt dan: ‘Vrede zij met jullie!’ (Johannes 20: 19). Dat bidden wij alle zieken en zij die het moeilijk hebben ook toe. Dat de vrede van Christus hen mag bemoedigen.

De weeksluitingen in Heemzicht, die iedere vrijdagavond om 18.30 uur gehouden worden in het restaurant, zijn vanaf heden ook weer toegankelijk voor de bewoners van de aanleunwoningen. Dat houdt verband met het feit dat de anderhalve meter maatregel in Heemzicht is vervallen. U bent van harte welkom!

Catechisatie

Inmiddels hebben we het catechisatieseizoen afgesloten. Naar mijn gevoel hebben we fijne bijeenkomsten gehad met een gezellige groep van 5 jongeren. Mooi is het om met elkaar te spreken over datgene wat je beweegt en de plaats die God daarbij inneemt. Volgend seizoen gaan we weer met vreugde verder.

Groothuisbezoek

Met 9 gemeenteleden waren we te gast bij Peter en Marion voor het groothuisbezoek. Op een fijne wijze hebben we gesproken over het onderwerp troost. Allemaal komen we lijden, verlies en verdriet tegen in ons leven. Bemoedigend is het dat we troost kunnen vinden bij God, in het gebed en ook bij elkaar. Volgend seizoen hopen we meer groothuisbezoeken te houden.

School- en Kerkdienst

Onlangs hebben enkele leerkrachten van de Christelijke Basisschool ‘De Wegwijzer’ en ondergetekende een goed gesprek gevoerd over de wijze waarop de we School- en Kerkdiensten gaan opzetten. Het belangrijkste is dat we de boodschap van Gods liefde voor ieder mens door Jezus Christus op een toegankelijke manier willen doorgeven. De eerstvolgende School- en Kerkdienst staat nu gepland op D.V. zondag 16 oktober. We proberen er iets moois van te maken.

Koningsdag en 4 en 5 mei

Afgelopen woensdag vierden we Koningsdag. Onze koning is het staatshoofd en symbool van onze vrije democratische rechtsstaat. Zeker nu we geconfronteerd worden met de oorlog in Oekraïne, waarbij zomaar een soevereine staat is aangevallen, beseffen we wat een groot goed het is om in een samenleving als de onze te leven. Daar zijn we dankbaar voor. Daarom zijn we geroepen onze rechtsstraat hoog te houden.

Aanstaande woensdag staan we stil bij de velen die in de Tweede Wereldoorlog en bij latere vredesmissies hun leven hebben gegeven voor de vrijheid.

En donderdag 5 mei vieren we dat we alweer 77 jaar ongestoord in onze vrije democratische rechtsstaat mogen leven. Een rechtsstaat waarin wij in vrijheid onze God mogen belijden. Wij danken God daarvoor en bidden voor onze koning en zijn gezin, voor onze regering en de parlementariërs. Moge God hun wijsheid geven. Dat zij en wij allemaal ons laten leiden door Gods leefregels, Zijn heilzame 10 geboden. Én door Hem die deze leefregels ten volle heeft vervuld, Jezus Christus. Laten we zo leven tot eer van God en heil van onze naaste.

Zaterdag 30 april van 10.00-12.30 uur is de Loods weer geopend.

U vindt de Loods op de Kade, achter supermarkt Heikoop.

Groeten van het Loodsteam.

Liturgie voor zondag 1 mei 2022 om 9.30 uur in de Dorpskerk te Piershil

Intochtslied Ps 81:1 en 9 (Jubel God ter eer)

Korte inleiding

Gebed