Weekbrief 10 inclusief liturgie van zondag 6 maart

Rondom de diensten

Zondag 6 maart om 10.00 uur zal D.V. ds. D.C. Groenendijk voorgaan. Het is dan de tweede Lijdenszondag. We denken deze zondag weer na over een kruiswoord van Jezus. Vorig jaar heb ik het tweede kruiswoord besproken: ‘Vrouw, dat is uw zoon…..’Dat is je moeder’ (Joh.19:27). Daarom gaan we nu verder met het derde kruiswoord: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn’ (Luc.23:46).

Zondag 6 maart om 20.00 uur houden we D.V. weer een zangdienst. Dankbaar zijn we dat de coronamaatregelen ingetrokken zijn en wij de zangdiensten weer kunnen starten. Conny de Ronde bespeelt dan het orgel en Corry van der Heiden spreekt als dienstleider de verbindende teksten. Thema: ‘Hij kreeg de klappen die ik verdiende’. Bij binnenkomst staat de koffie klaar. We hopen er samen weer een mooie zangdienst van te maken.

Woensdag 9 maart om 19.30 uur, Biddag voor gewas en arbeid, hoopt ds. Groenendijk voor te gaan. Wij danken God dat wij hier in een vrij land leven en bidden natuurlijk voor Oekraïners, die wij steunen en met wie wij solidair zijn. Maar ook voor anderen die lijden door dit verdriet. Tevens bidden we om Gods hulp en nabijheid bij ons werk en bij de zorgen die mensen hebben over hun werk, hun gezondheid of anderszins. We mogen weten dat de Heer nooit loslaat wat Zijn hand ooit begon.

Zondag 13 maart om 10.00 uur hoopt ds. D.C. Groenendijk voor te gaan.

U bent van harte welkom en wensen u gezegende diensten!

De diensten zijn ook te volgen via: www.kerkdienstgemist.nl en in Heemzicht via kerkradio op kanaal 3.

Collecten

De collecten zijn bestemd voor de volgende doeleinden:

  1. Kerk in Actie/Rwanda
  2. Kerk
  3. Toekomst van de kerk

U kunt uw collectebijdragen overmaken ook overmaken op de volgende banknummers van de diaconie en de kerkrentmeesters.

  • Diaconie NL75RABO0160234751
  • Kerkrentmeester NL61RABO0160200083

Kerk in Actie/Rwanda In het kleine dichtbevolkte Afrikaanse land Rwanda leeft zeventig procent van de inwoners van de landbouw. Omdat er te weinig grond beschikbaar is voor alle inwoners, leeft veertig procent onder de armoedegrens. Met de genocide van 1994 nog vers in het geheugen, is er nog veel onderling wantrouwen tussen inwoners. Rwandese diaconessen ondersteunen de armste boerengezinnen in hun regio: de zusters trainen ieder jaar 150 boeren en boerinnen. Zij kunnen hun gezinnen beter voeden en verdienen voldoende geld om hun kinderen naar school te laten gaan.

De collecte van woensdag 6 maart, Biddag voor gewas en arbeid, komt geheel ten goede aan onze eigen kerk.

Gebed

Laten wij thuis en gezamenlijk bidden voor Oekraïne. Blijf bidden, gebed is het sterkste wapen dat we hebben. In Psalm 34:15 staat: ‘Mijd het kwade, doe wat goed is, streef naar vrede, jaag die na.’ Ja, daar bidden we voor, daar werken we aan. Wij leven van de hoop, de hoop dat de vrede van Christus zal winnen. Met die hoop krijgen we nieuwe kracht!

Nagenoeg geen beperkingen meer

Er gelden geen beperkende maatregelen meer voor kerkdiensten. Wel blijven de basisregels (handhygiëne, thuisblijven bij klachten) van belang. Ook andere kerkelijke bijeenkomsten in het kerkgebouw, de zalen of thuis kunnen weer plaatsvinden. Wij zijn dankbaar dat het weer mogelijk is.

Wel en wee

Diverse gemeenteleden hebben met ziekte en zorgen te maken of zijn herstellende, hun namen vindt u in de nieuwsbrief. In verband met de privacy worden hun namen niet op de website vermeldt.

Wij wensen en bidden alle zieken Gods hulp toe. De psalmdichter zegt in Psalm 27: “Hij laat mij schuilen onder zijn dak, Hij verbergt mij veilig in zijn tent, Hij tilt mij hoog op een rots.”

Mogen allen die met ziekte en zorgen te maken hebben zich ondanks alles veilig voelen bij de Heer.

Catechesatie

Dinsdag 8 maart om 19.15 uur is er D.V. weer catechisatie in de bovenzaal van de kerk. Jullie zijn van harte welkom!

Groothuisbezoeken

Op maandagavond 4 april, dinsdagavond 5 april en donderdagmorgen 7 april hopen we groothuisbezoeken te houden. In deze bijeenkomsten denken we op een toegankelijke manier na over een geloofsonderwerp en is er ruimte voor onderlinge ontmoeting. De avonden worden bij iemand thuis georganiseerd. Onderwerp en uitnodiging volgen later. Denk u er alvast even over na welke datum voor u het meest geschikt is.

Weeksluiting Heemzicht

Iedere vrijdag om 18.30 uur houden we D.V. een bijeenkomst in het restaurant van Heemzicht. De vieringen zijn vooralsnog alleen bestemd voor de bewoners van Heemzicht zelf. Fijn dat dit ook weer mogelijk is.

Kopij De Heuvel

De kopij voor de Paas-Heuvel moet ingeleverd worden voor donderdag 10 maart bij Corry van der Heiden.

Het liefst per email: deheuvel@hervormdpiershil.nl LET OP : NIEUW EMAIL ADRES voor de Heuvel.

De Loods

De Loods is weer geopend op vrijdag 4 maart 2022 en zaterdag 5 maart 2022 van 10.00 tot 12.30 uur.

Volgens de richtlijnen mogen er een beperkt aantal mensen naar binnen (dit zijn er 10).

Groeten van het Loodsteam.

Hebt u iets te melden voor in de weekbrief?

Stuur dan een berichtje naar hervormdpiershil@ziggo.nl

Liturgie voor de 2e Lijdenszondag, zondag 6 maart 2022 om 10.00 uur in de Dorpskerk te Piershil

Thema: Vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn

Welkom en afkondigingen

Intochtslied Ps 116: 1,3 en 8 (God heb ik lief)

Stil gebed

Bemoediging en groet

Gebed van toenadering

Woord van genade 1 Petrus 2: 24

Regel voor het leven Exodus 20: 1-17

Zingen Lied 103c: 1 en 3 (Loof de koning, heel mijn wezen)

Gebed om verlichting met de Heilige Geest

Moment voor de kinderen

Zingen WB 813 (Je hoeft niet bang te zijn)

Schriftlezing Jesaja 53:4-5, 11b-12 en Lucas 23: 38-43

Zingen WB 592: 1,2,3 en 4 (Als ik in gedachten sta)

Preek Tekst: Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn.’ (Lucas 23:43)

Zingen Lied 575: 1,5 en 6 (Jezus leven van ons leven)

Dankgebed en voorbeden

Aandacht voor de collecten

Zingen Lied 800: 1,4 en 5 (Wat zou ik zonder U geweest zijn)

Zegen

Lied Lied 415: 3 (Amen, amen, amen )

Collecte bij de uitgang