Weekbrief 13 zondag 24 maart 2024 t/m zaterdag 30 maart 2024

Rondom de diensten

Zondag 17 maart om 10.00 uur, de zesde Lijdenszondag, zal D.V. ds. Groenendijk bij ons voorgaan.

Palmzondag 24 maart 10.00 uur: Openbare Geloofsbelijdenis Op Palmzondag mogen we een feestelijke dienst meemaken. Dan zullen D.V. Eline en Edwin van Gameren (Hallinxweg 24, 3281 KD Numansdorp) belijdenis doen van hun geloof. Graag willen zij in het openbaar belijden dat zij geloven in de drie-enige God, in de hemelse Vader, onze Schepper; in Jezus Christus, zijn Zoon, onze Verlosser en in de Heilige Geest. Dankbaar zijn wij dat bij Eline en Edwin in de afgelopen jaren het geloof in God steeds meer is gaan groeien, waardoor zij nu deze stap zullen zetten. Toen Eline en Edwin nog klein waren zijn ze als baby gedoopt. God heeft toen al ‘ja’ tegen hen gezegd. En nu nemen ze de doop, die ze als kind gekregen hebben, voor hun eigen rekening, en zeggen ze ‘ja’ tegen God. Ook voor de ouders, Marcel en Cindy, is dit een bijzondere dag, een dag om God dankbaar te zijn. Wij zien uit naar deze dag en danken God dat dit mag gebeuren. Iedereen, jong en oud, is van harte welkom! Na afloop van de dienst kunnen we de nieuw belijdende leden feliciteren en Gods zegen wensen en kunnen we elkaar ontmoeten bij de koffie, thee of fris. Het koffiedrinken na de dienst op Paaszondag komt te vervallen.

Witte Donderdag 28 maart 19.30 uur: Passielezing Op deze avond, de avond voor Jezus’ kruisiging, lezen we de hele lijdensgeschiedenis (passiegeschiedenis) van Jezus, welke begint bij de instelling van het Avondmaal en eindigt bij de dood van Jezus aan het kruis. De lezing, deze keer uit het Matteüs-evangelie, wordt verweven met passende liederen en passiemuziek (o.a. van Bach). Aan deze dienst werken Cathelijn Oudshoorn, Franny van Genderen, Jan Hardlooper en de dominee mee. Deze avond wordt Witte Donderdag genoemd omdat Jezus op deze avond de voeten van de discipelen waste en het Avondmaal instelde, waarin we Jezus’ afwassing van onze zonden vieren. De liturgische kleur is wit, kleur van reinheid, afwassing van zonden, wijzend naar het licht van Christus.

Goede Vrijdag 29 maart 19.30 uur: Viering Heilig Avondmaal Op Goede Vrijdag staan wij stil bij het lijden en sterven van onze Here Jezus Christus. Wij overdenken de betekenis van Jezus’ kruisdood. Wij geloven dat deze vrijdag ‘goed’ is, omdat Christus zich gaf tot vergeving van onze zonden. En Zijn sterven aan het kruis is het begin van Zijn verhoging, Zijn opstanding uit de dood. Op deze avond van Jezus’ kruisoffer vieren we de maaltijd ter gedachtenis aan Jezus' offer, het Heilig Avondmaal. Bij het brood denken we aan het offer van Zijn lichaam, bij de wijn denken we aan het offer van Zijn bloed. Hij offert Zijn lichaam en bloed tot vergeving van onze zonden, voor onze redding. Zo proeven we in brood en wijn iets van de diepte van het kruisoffer van Christus. En voelen we ons verbonden met Hem en elkaar. Het mooie is dat de twee jongvolwassenen, Eline en Edwin van Gameren, die op Palmzondag belijdenis hebben gedaan, nu voor het eerst kunnen deelnemen aan het Heilig Avondmaal, samen met hun ouders. De liturgische kleur is paars, kleur van ingetogenheid, boete en rouw. Ds. Groenendijk hoopt dan voor te gaan.

Eerste Paasdag 31 maart 9.30 uur: Paasviering Deze Paaszondag begint de zomertijd. Vanaf deze zondag beginnen de diensten weer om 9.30 uur. Bijna 2000 jaar geleden vonden enkele vrouwen in de vroege morgen van zaterdag op zondag het graf van Jezus leeg. Was Zijn dode lichaam gestolen? Nee, Hij was opgestaan uit de dood! Dat vieren wij op Pasen. Jezus heeft de zonde en de dood overwonnen. Hij is het Licht van de wereld, verdrijft de duisternis en dood. Daarom is het Paasfeest het feest van licht en van hoop, hoop voor ieder mens, voor heel de wereld. Want er wacht ons een nieuw leven. Ook wordt de nieuwe Paaskaars aangestoken, want de levende Heer laat Zijn licht over ons schijnen. Er is op deze zondag ook weer zondagsschool. De liturgische kleur is wit, kleur van licht, vreugde, schoongewassen zijn, kleur van overwinning van de duisternis en dood. Dominee Groenendijk hoopt dan onze voorganger te zijn.

U/jij bent van harte welkom!

De diensten zijn ook te volgen via: www.kerkdienstgemist.nl en in Heemzicht via kerkradio op kanaal 3.

Collecten

De collecten zijn als volgt: 

  1. Diaconie
  2. Kerk 

Bij de uitgang wordt gecollecteerd voor het kerkgebouw.

U kunt uw bijdragen ook overmaken. Dat kan op de volgende banknummers;

  • Diaconie: NL75RABO0160234751
  • Kerkrentmeesters: NL61RABO0160200083

De 1e collecte van volgende week, 1e Paasdag, is bestemd voor : Kansarme jongeren in Colombia opleiden voor horeca In het noorden van Colombia komen steeds meer toeristen naar de Caraïbische kust. Kansarme jongeren die op zoek zijn naar werk, kunnen in hun eigen omgeving leren hoe ze aantrekkelijke en gezonde maaltijden kunnen koken, onder andere in een rijdende kookschool. De jongeren komen uit de armste lagen van de bevolking aan de noordkust, dicht bij de grens met Venezuela. De meesten zijn inheems of afkomstig uit Venezuela. Ieder jaar worden 80 jongeren opgeleid voor werk in hotels, restaurants of foodtrucks. Ze leren bakken of koken met gezonde lokale voeding en maken kennis met vegetarisch en veganistisch koken. Jongeren die een eigen bedrijf willen starten krijgen advies over hun bedrijfsplan en een mentor uit de horecasector. Leerlingen volgen cursussen waarvoor ze deelcertificaten behalen. De totale opleiding duurt 3 tot 7 maanden en wordt afgesloten met een erkend diploma. Met uw gift in de collecte steunt u het programma Werelddiaconaat van Kerk in Actie en helpt u kansarme jongeren in Colombia op weg naar een baan, inkomen en een hoopvolle toekomst.

De bekercollecte op Goede Vrijdag is bestemd voor: HipHelpt HIP staat voor Hulp in Praktijk. We kunnen allemaal weleens wat hulp gebruiken. Praktische hulp, bij een klusje in huis of met boodschappen doen, bijvoorbeeld. Maar ook sociale hulp want iedereen heeft behoefte aan een praatje op z’n tijd. Meestal krijgen we die hulp van familie en vrienden, maar niet iedereen kan daar op terugvallen. Het is dan fijn om te weten dat HipHelpt u in contact kan brengen met hulpbieders uit de buurt, die u met alle plezier een handje helpen.

Hartelijk dank!

Wel en wee

Meerdere gemeenteleden hebben zorg over hun gezondheid. Bij enkelen vindt momenteel ook onderzoek plaats. Wij bidden om Gods hulp voor allen die het moeilijk hebben. Jezus zegt: “Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen Mij. Ik geef mijn leven voor de schapen” (Johannes 10:14-15). Mogen allen die het moeilijk hebben die hulp en bescherming van de Goede Herder ervaren.

Bloemen

Het plantje van afgelopen zondag is weer in het voedselkastje geplaatst. Daarmee hopen wij weer iemand te verblijden.

Catechisatie

Dinsdagavond 26 maart om 19.00 uur is er D.V. weer catechisatie in de bovenzaal van de kerk. Dit zal dan de laatste keer in dit seizoen zijn. Allemaal weer van harte welkom!

De Loods

De Loods is geopend op;

  • vrijdag 29 maart 2024 van 13.00-16.00 uur 
  • zaterdag 30 maart 2024 van 10.00-12.30 uur

Groeten van het Loods team.

Gemeenteavond

Inmiddels is bekend wanneer de gemeenteavond gehouden wordt. Dat is D.V. op donderdag 16 mei om 19.30 uur in ons kerkgebouw. De spreker op deze avond zal zijn: ds. Joost Schelling, directeur van de Vereniging van Kerkrentmeesters. Ds. Schelling zal een inleiding houden met als thema: ‘Piershil: kerk voor het dorp, het dorp in de kerk’. Wij hebben voor dit thema gekozen omdat wij graag een uitnodigende dorpskerk willen zijn, die ook iets betekent in het dorp. Diverse vragen zijn hiermee verbonden, zoals: de kerkzaal vernieuwen of een bijzaaltje bouwen; de kerk doordeweeks openstellen; projectieschermen of nog een andere tweede liedbundel en speciale laagdrempelige diensten voor het dorp. Meer hierover volgt later. Noteert u alvast de datum in uw agenda.

Paasviering Heemzicht

Op D.V. maandag 25 maart om 14.30 uur (inloop vanaf 14.00 uur) organiseert Heemzicht in samenwerking met onze kerk weer een Paasviering met de bewoners, familieleden, personeel, vrijwilligers van Heemzicht en belangstellenden. Ditmaal vindt de viering plaats in het restaurant. We zingen liederen over Jezus’ kruis en opstanding, we bidden en luisteren naar solozang van mevrouw Boers en we denken na over het wonder van Jezus’ kruis en opstanding, waardoor er voor ons hoop is, zelfs over de dood heen.

Paasviering de Herbergier

Op D.V. woensdag 27 maart om 10.45 uur vieren de bewoners van de zorgboerderij De Herbergier in samenwerking met onze kerk het Paasfeest. Samen zingen en luisteren wij naar liederen over Jezus’ sterven en opstanding en lezen daarover uit de Bijbel. We vieren dat Jezus voor ons is gestorven en opgestaan, waardoor wij bij God in Zijn heerlijkheid mogen komen als wij zijn gestorven.

Hebt u iets te melden voor in de weekbrief?

Stuur dan een berichtje naar hervormdpiershil@ziggo.nl